Tuesday, August 30, 2011

Recepttips; Pytt med ägg

Jag vet att detta inte verkar så komplicerat men när jag började min matlagningskarriär (när jag flyttade hemifrån och maten helt plötsligt inte stod på bordet en viss tid varje dag) så tyckte jag faktiskt att detta var knepigt och misslyckades ett par gånger.


Pris
; ingen aning :)
Svårighetsgrad; Låg (ca 1/10)
Riskfaktor; 3/10. (1 spisplatta)
Ätes; Med salt och ev grönsaker typ tomat och/eller morot (men det glömde jag)


Ingredienser;
Felix krögarpytt (tycker jag är godast iaf)
Ägg (såklart gärna ekologiska, själv får jag mina från hyresvärdens egna höns.)

Tillagning;
Stek pytten i stekpanna på rätt så låg temperatur (3-4/6) (rekommenderas alltså, jag brukar ha på högsta men så har jag inget tålamod vad det gäller matlagning.)
Det som är så bra med pytt är att man inte behöver fundera över "hur mycket det blir" man ser ju direkt när man häller i stekpannan hur mycket man kommer bli tvungen att trycka i sig :)
Smaka av för att se om den är genomstekt.
Häll upp på tallrik (om den är klar alltså...)
Knäck ett (eller fler) ägg i den redan varma pannan (brukar köra på 2/6).
Vänd efter behag.
Ät med (ört)salt och ev grönsak.
(Glöm inte att stänga av spis och fläkt efteråt.)

Boboo kollade in min mat men vart inte alls så imponerad av den brända pytten, ägget var däremot intressant.
För er som undrar vart han bryskt nedputtan från bordet så snart jag fick ett bra foto.
Katter ska inte va på bordet.

2 comments:

  1. "Det som är så bra med pytt är att det" ÄR VAD?! TELL ME YOUR SECRETS!

    ReplyDelete